F1 23

Att världens snabbaste bilsport är populärare än någonsin råder det väldigt lite tvekan kring. Biljetterna till de olika eventen säljer som aldrig förr, läktarna är packade och press likväl som förare och stallens personal får nästan kriga sig fram i paddocken. Aldrig förr har surret varit så intensivt, förarna övervakats så noggrant och varje liten brödsmula av smaskigt skvaller betraktats och analyserats från varje vinkel och vrå. Därmed är också pressen på EA och Codemasters mer påtaglig än någonsin inför årets upplaga av F1.

Det räcker inte med att leverera en produkt som bara tar hänsyn till och lyssnar på vad alla fans vill ha, spelet behöver och förväntas också erbjuda tillräckligt med bredd för att både tillfredsställa ärrade veteraner likväl som välkomna alla famlande nykomlingar. Så frågan blir då, lever detta års iteration av F1 upp till förväntningarna? Bygger F1 23 vidare på föregående titlars styrkor, bemöter det fansens önskemål och kritik? Men inte minst, är denna nya upplaga ett steg i rätt riktning?

Vi har fått möjlighet att kika in under huven, eller ja, mer korrekt - hoppa in i cockpiten på årets upplaga av F1 och ratta oss runt en handfull banor. Vi har klämt och känt på allt vad Codemasters och EAs förhandsversion har att erbjuda. Synat de många nyheterna i sömmarna, stora som små. Vi har bråkat med Devon Butler i Breaking Point 2 - den narrativa singleplayer-delen, upplevt den förbättrade körkänslan, studerat de visuella uppgraderingarna i noggrann detalj och mycket, mycket annat.

Först och främst måste jag tydliggöra att förhandstitten bara representerar en liten del av helheten, ett smakprov - om än smaskigt sådant. Enbart åtta banor har varit tillgängliga och teamet hos Codemasters utlovar fortfarande en hel del finlir och justeringar som kommer ske innan release om cirka tre veckor. Men med det sagt så har de första intrycken och upplevelserna varit mycket goda. Rentav förvånansvärt så, och det är inget snack om att Codemasters jobbat rätt hårt med att förbättra mycket av vad som kritiserats under tidigare års upplagor.

Personligen har jag aldrig varit någon som slaviskt predikar vid realismens heliga altare. Mycket av spelglädjen för mig när det kommer till bilspel ligger ofta någonstans i mitten av vägbanan, en lagom balans mellan realism och arcade. En kompromiss som F1-spelen historiskt lyckats rätt bra med att fånga, och denna tradition tycks fortsätta även med F1 23. För även om Codemasters och EA fortfarande uppvisar en viss ambivalens kring spelets ambitioner så var förhandstitten ett markant lyft och ett stort steg i rätt riktning jämfört med tidigare titlar.

De utlovade förändringarna kring hur bilarna beter sig, den generella körkänslan, fysiken och förnyade fokuset på att framförallt förmedla detta korrekt till de (många) spelare som sitter med handkontroll - verkar ha lyckats. De uppdaterade och långt styvare chassina på F1-bilarna som introducerades häromåret har sprungit till liv på ett helt nytt vis och den frustrerande oförutsägbarheten som plågade F1 22 är som bortblåst. Vad vi fått istället är något långt mer nyanserat som möjliggör en helt annan nivå av kontroll utan att för den del vara varken alltför bestraffande eller för den delen nerdummad.

Men det är inte bara körkänslan som fått ett sig ett lyft, även på det visuella planet lovar F1 23 en del förändringar och Codemasters säger sig ha använt ett helt nytt system, inte olikt det som brukas inom filmindustrin för att ge oss en ökad realism. Både färg och ljus avkodas på ett helt nytt sätt och även spelets modeller för karaktärer har uppgraderats. Visst, här finns fortfarande ett mått av uncanny valley men det är tydligt inte minst under singleplayerläget Breaking Point 2 att inte minst individuella ansikten har blivit rejält mer förfinade.

Vad som gör detta än mer imponerande är att F1 23 fortfarande snurrar på samma spelmotor som föregående år, men ändå lyckats så här pass väl med att leverera vad som rent grafiskt är långt mer imponerande än F1 22. Att susa runt på Bahrain under ljuset från de överhängande strålkastarna med natthimlen vilande långt ovanför har aldrig sett bättre ut. Och detta utan att upplevas som speciellt mycket mer krävande än föregående titlar. Helt klanderfri var dock inte presentationen men då detta handlar om en förhandstitt som dessutom är några veckor gammal, så är det att vänta.

En annan positiv nyhet, inte minst för alla oss som uppskattar lite välstrukturerat narrativ, är nya upplaga av Breaking Point. Codemasters och inte minst EA:s stora push från häromåret som utlovar en fortsättning på berättelsen (och konflikten) mellan Aiden Jackson och Devon Butler. Något som i år även expanderas till att inkludera F2-vinnaren Callie Mayer. Tre kapitel i vad som utlovas bli en expansiv, flera timmar lång berättelse fanns tillgängligt att testa och mycket känns igen från tidigare. På gott och ont.

Slutligen kan det även nämnas att lopp nu går att uppleva i ett mer komprimerat format, 35 % av total distans. En funktion som många fans hoppats på och alltså ännu ett område där utvecklarna tagit sig tid att samla in och lyssna på spelarnas feedback och önskemål. Och detta är tydligt den ledstjärna som genomsyrat hela processen från start till slut med F1 23 - för som jag tidigare nämnde, det är väldigt imponerande hur många och relativt stora (positiva) förändringar Codemasters och EA faktiskt lyckats åstadkomma här.

För oavsett om du tillhör den grupp av spelare som bara vill lattja runt utan att känna sig överväldigad, eller pressa tiondelar och ta bilarna till dess yttersta gräns så ser F1 23 ut att kunna leverera. Förra årets upplaga var tyvärr en besvikelse i mångas ögon, likaså undertecknad och kanske utlovades det lite mer än vad som i slutändan var möjligt att åstadkomma på ett år. Men i det avseendet pekar allt på att F1 23 är dess raka motsats och jag hade otroligt kul med förhandstitten som ser ut att göra allt rätt - och som mycket väl komma att bli det mest kompletta F1-spelet på flera, flera år när det väl lanseras om tre veckor.

2023-05-31T08:08:14Z dg43tfdfdgfd