MOTOGP 24

För mig blir det svårare varje år att försöka förnya recensionerna på årliga sporttitlar. MotoGP faller i den kategorin, men är verkligen inte ensamma om det. Detta kommer givetvis med att spelskaparna inte heller verkar försöka förnya spelen någon nämnvärt utan släppa i princip samma spel år efter år med några små förändringar. Milestone verkar ändå ha lyssnat på vad fansen vill ha med två små, men ändå stora tillägg.

Utvecklarna har många års erfarenhet med MotoGP nu och har byggt upp en stabil grund att stå på. Och när du väl tar ut din motorcykel på de olika banorna är det en grund du väl kommer känna igen från tidigare år. Det är den brutalt branta inlärningskurvan, som känns som ett berg när jag väl startar spelet. Det är som en komplicerad dans, där minsta misstag leder till att nån blir trampad på tårna eller drattar på rumpan. Men när det funkar flyter det så väldigt fint. Snabbt som fasiken på en raksträcka, luta hitåt, luta ditåt. Det är något vackert över det hela. Men det finns samtidigt (troligtvis) inget sportspel där precisionen är så viktig på knapptryckningar. En millimeter för mycket på bromsen och du flyger av som en missil. En millimeter för lite och du hamnar ute i gräset eller gruset istället. Börja gasa för tidigt efter en sväng och åkaren lägger sig ner på marken i en glidtackling som hade gjort Glenn Hysén stolt. Kort och gott, ute på banan är spelet en utmärkt tajt upplevelse.

Något som har sabbat lite av min upplevelse de senaste åren är hur datorstyrda åkare har betett sig. De har kunnat krascha och ha sig utan konsekvenser, men nu är det slut på det. För Milestone har äntligen lagt till bestraffningar för alla. Åker en datorstyrd motorcykel över gräset? Varsågod, en varning. Bidragit till att en annan åkare flugit all världens väg? Nä, nu är det dags att ta fram stora piskan. Stewards (domare) sitter och håller stenkoll och du uppdateras hela tiden om vem som har åkt på vilken bestraffning och varför. Det är små saker som detta som höjer underhållningsvärdet i ett spel som MotoGP 24.

Denna underhållning kommer nog för de allra flesta avnjutas i karriärläget. Det är förvisso nästintill oförändrat från förra året där det gäller att jobba sig upp genom rankingarna och bli den bästa någonsin. Där är dock här som spelets andra lilla stora nyhet dyker upp och det är något som funnits i de flesta sportspelen sedan urminnes tider. Det jag pratar om är övergångar. Nya rykten börjar dyka upp under en säsong och när säsongen är slut kan åkare byta stall i jakt på nya framgångar och säkert en stor bunt med sedlar.

För att kort sammanfatta läget börjar du som en lovande åkare i Moto3 när bara några få lopp återstår av säsongen. Därmed följer den första utmaningen, som hela läget är uppbyggt på. Det gäller att hamna före din rival och om du gör tillräckligt bra ifrån dig får du göra det magiskt stora hoppet direkt upp i MotoGP den följande säsongen. Misslyckas och du får tugga vidare. Efter detta kommer nya utmaningar beroende på hur bra det går. Min första utmaning i MotoGP var till exempel att ta över som förstaåkare i Gasgas-teamet som plockade upp mig. För att bli det var jag tvungen att vara längre upp i poänglistan efter tre lopp. Och så fortsätter det. Det går också att utveckla din motorcykel efter testsessioner och skaffa dig rivaler eller vänner genom att svara snällt eller elakt på meddelanden från andra på sociala medier. Singelspelardelen består sedan också av Time Trials, mästerskap, och Grand Prix. Detta kan göras med lokal split screen om du vill bjuda in en vän. Om du hellre vill spela online går det att skapa eller gå med i lobbys med upp till tolv spelare. Det finns också möjligheten att spela något som kallas LiveGP (ej tillgängligt på Switch) som är roterande utmaningar på olika banor med tillhörande ledarlistor.

Det största problemet jag har med serien är något som jag inte tror att utvecklarna ens kan fixa. Det är bristen på nytt material varje år. Men de är samtidigt hårt låsta till den officiella licensen, så det går inte att lägga till vilka banor, åkare, eller team som helst. Men någon typ av uppdatering i karriärläget eller nåt historiskt berättelseläge vore trevligt att se nästa år.

Något som utvecklarna ska ha beröm för är hur bra motorcyklarna ser ut och låter. På det stora hela är det bra ljud förutom vad jag anser är en något onödig kommentator innan varje lopp som bara kommenterar på vad tävlingen äger rum och vilket väder det är. Utseendemässigt är det heller ingenting att klaga på och motorcyklarna ser som sagt riktigt bra ut tillsammans med åkarna, men jag märkte några gånger att fötter och knän verkade åka igenom marken. Publiken, som inte är någon stor del, lämnar dock mycket att önska.

MotoGP 24 fortsätter på den trampade stigen med bra spel i serien. Motorcykelkänslan är utmärkt, men tyvärr lider det av samma problem som de flesta sportspelen där det inte finns alltför mycket nytt från förra året.

2024-05-05T10:17:48Z dg43tfdfdgfd